
Anotace
„Svědomí“ je emocionální projev – vidění – vyjádřené symbolickým tancem v expresionistické choreografii Luboše Ogouna na hudbu W. Bukového. Základním problémem je beznadějný zápas letce, který svrhl první atomovou bombu na Hirošimu, s jeho svědomím a se společností, která ho glorifikuje za jeho protihumánní čin. Tento balet vychází ze zodpovědnosti vyburcovat lidstvo k energickému protestu proti válce a atomové smrti.
(originální text)
Obsazení
Svědomí: Marta Synáčková
Letec: Karel Janečka / Petr Koželuh
Lékaři: Ivan Krob / Petr Koželuh, Jiří Merta / Karel Hruška
Piloti: Petr Koželuh, Jiří Merta, Petr Vondruška, Vladimír Klos
Oběti:
Věra Koželuhová (Hradilová)
Marcela Černačová (Tomaierová, roz. Brucknerová)
Marta Cvejnová (Bursáková)
Helena Richterová
Jana Chábová (Klocová)
Nicole Helen Nogaret
Rozina Kamburová
Silvie Jarošová
Helena Pejšková
Jana Lipovská
Jana Chábová (Klocová)
Blanka Modrá
Ivana Pavlová
Petr Koželuh
Petr Vondruška
Jiří Merta
Vladimír Klos
Jiří Halamka
Ivan Krob
Karel Hruška
Jiří Vrzal
Miroslav Vilímek
Společnost:
Marta Cvejnová (Bursáková)
Helena Pejšková
Blanka Modrá
Marcela Černačová (Tomaierová, roz. Brucknerová)
Helena Richterová
Silvie Jarošová
Petr Koželuh
Petr Vondruška
Jiří Merta
Vladimír Klos
Miroslav Vilímek
Fotografie
- Hirošima (Marta Synáčková, Karel Janečka), pohlednice z roku 1965
- Hirošima (Jiří Halamka, Marta Synáčková), foto Miroslav Mirvald/archiv IDU
- Hirošima (Marta Synáčková), foto Miroslav Mirvald/archiv IDU

- Hirošima (Marta Synáčková a petr Koželuh), foto z katalogu
- Hirošima (Marta Synáčková s tanečníky), foto z katalogu

FOTO:
Hirošima (Karel Janečka), foto z katalogu
Hirošima (Marta Synáčková s tanečníky), foto z katalogu
Hirošima (Marta Synáčková a petr Koželuh), foto z katalogu
Hirošima (Marta Synáčková a Karel Janečka, lékaři Petr Koželuh, Jiří Merta), foto z katalogu
Hirošima (Marta Synáčková), foto Miroslav Mirvald/archiv IDU
Hirošima (Jiří Halamka, Marta Synáčková), foto Miroslav Mirvald/archiv IDU
Hirošima (Marta Synáčková, Karel Janečka), pohlednice z roku 1965

Hirošima – programový leták
Ohlasy
„Hirošima – příběh letce zmítaného svědomím – ukazuje vývoj Ogounův od doby, kdy pře půl druhým rokem tento balet inscenoval v Brně jako první choreograf u nás. Jen ve scéně oslavy „vítězství“ objevuje se určitá popisnost, je to však z velké části opět vinou kostýmů, které zabíhají do podivných konkrétních detailů. Naproti tomu scéna řešená světly (s velkým reflektorem obráceným v závěru do publika) je stylově jednotná a je také velmi působivá.“
Paseková, D.: Střízlivý začátek, Kulturní tvorba, 19. 11. 1964, č. 47/1964, s. 12.
„Taneční dialog, který se mezi Letcem (K. Janečka) a jeho Svědomím (M. Synáčková) rozvíjí, je interpretačně i choreograficky přesvědčivou psychologickou studií, která ovšem neulpívá v podružných detailech, ale přerůstá v závažnou a výstražnou pointu obecného významu.“
Pokorný, F. (pný): Balet v pohybu, Mladá fronta, 18. 11. 1964.
„Konflikt Letce a jeho Svědomí ještě víc zkoncentroval a přizpůsobil komornímu formátu Divadla na Fidlovačce. Zdá se však, že ještě v plné míře nedomyslel úvodní část baletu, stejně tak i scénu oslavující Letce hrdinu. Zatímco dialog Letce a jeho Svědomí je choreograficky i režijně takřka bez kazu.“
Pokorný, F.: Ogoun, Šmok, Fidlovačka, Taneční listy, roč. 3, č. 1/1965, s. 1.
„Výstavním kusem repertoáru (Baletu Praha) je Ogounova strhující, energická a dynamická, silně obrazivá verze Podivuhodného mandarína (který u něj není žádným mandarínem, ale svého druhu super-sportovcem), ale také jeho interpretace hirošimského baletu Svědomí upoutává pochopením a silnou formou, skrze něž se v působivých vizuálních scénách zmocňuje námětu, který jinak není ideální k tanečnímu ztvárnění. Jestli je Ogoun silným, živelným, se vším hotovým choreografem, pak Šmok je jeho jemnějším, citlivějším partnerem, který jemněji modeluje a je hudebně subtilnější, (…) a je obdařen také zřídka se vyskytujícím choreografickým smyslem pro humor. Je bez diskuze, že oba choreografové patří k nejplodnějším autorům své generace! Tam, kde Béjart už dlouho přešlapuje na místě, šli oni dál a přivedli baletní umění k nové podstatě.“
Koegler, H.: Ballett in Prag, Stuttgarter Zeitung, 3. 11. 1965, č. 255, volný překlad.
„V takovémto druhu baletů, které se vzdalují klasické technice a jsou více ovlivněny gymnastikou, spočívá síla souboru. Svědomí bude patřit k dílům s trvalou platností, která vystihují poválečnou dobu, jako jakési pokračování Zeleného stolu Kurta Joose (1932): V něm byla válka politiky rozpoutána, tady se skrze atomový útok odehrává její smrtící závěr.“
(MW): Auf der Suche nach neuen Möglichkeiten im Bühnentanz, Tanges Anzeiger, 3. 10. 1966.
Premiéra: 13.11.1964, Hudební divadlo v Nuslích
Inscenátoři
- Choreografie Luboš Ogoun
- Hudba Wiliam Bukový
- Scénografie Karel Vaca
- Kostýmy Karel Vaca