Biografie
Luboš Ogoun se narodil v Praze. S baletem se začal seznamovat jako student reálky pod vedením R. Brauna a H. Štěpánkové. Po roce 1945 současně se svým prvním angažmá v ND (1945–1952) studoval v Ústavu pro vzdělávání profesorů tělesné výchovy, poté choreografii na Divadelní fakultě AMU (absolvoval 1953). V letech 1951–1953 byl vedoucím taneční skupiny Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého, 1953–1955 vedoucím taneční složky Armádní opery. V letech 1955–1957 působil opět v ND, a to jako pedagog baletu. V letech 1957–1961 byl šéfem baletu v Plzni, 1961–1964 ve Státním divadle Brno.
V letech 1964–1968 byl uměleckým vedoucím souboru Studio Balet Praha (později Balet Praha). V letech 1968–1970 byl opět šéfem baletu Státního divadla Brno, tamtéž choreograf do roku 1990 (s krátkou pauzou v roce 1970, kdy byl uměleckým vedoucím Laterny magiky), po listopadu 1989 byl rehabilitován (šéf baletu v Brně do 1991), po odchodu z divadla pracoval pohostinsky jako choreograf. Od 15 .12. 1989 pracoval též na půl úvazku jako choreograf v Laterně magice.
V mládí dělil své zájmy mezi tanec a sport (lehká atletika, gymnastika). Byl trenérem čs. družstva gymnastek, včetně E. Bosákové. Byl autorem několika set choreografií v operách, operetách, muzikálech, činohrách, televizi, filmu, Laterně magice, ledních revuích aj. Působil jako pedagog, mj. v letech 1986–1990 externí profesor choreografie na Taneční katedře Vysoké školy múzických umění Bratislava.
V roce 1991 obdržel Prémii Českého literárního fondu (ČLF) za ztvárnění baletu Škrtič a v roce 1998 cenu Nadace ČLF za celoživotní tvorbu.
(zdroj: Archiv Národního divadla)
Díla
- Cinderella 1973
- Slavische Tänze (Slovanské tance) 1972
- Variations déconcertants 1972
- Hiroshima (Hirošima) 1971
- Šťastná sedma 1968
- Pražská symfonie 1967
- Romeo a Julie 1966
- Ticho a hluk 1966
- Ze studentského života 1966
- Faunovo odpoledne 1965
- Klasická symfonie 1965
- Variace na Mahlerovo téma 1965
- Hirošima 1964
- Podivuhodný mandarín 1964