Obrázek

Pražský komorní balet

Hirošima (1978, PKB)

27.09.1978, Městská divadla pražská

Více

O díle Obsazení Fotodokumentace Z ohlasů

Premiéra:

  • Baletogramy v premiéře 27. 9. 1978, divadlo Rokoko, Městská divadla pražská Praha
  • obnovená premiéra 14. 3. 1980 v Sydney, v rámci velkého turné souboru po Austrálii
  • tři soudobé balety Hirošima, Smyčcový kvartet č. 1, Špásování
  • uvedení baletu Špásování poprvé již 5. 6. 1978

Dílo mladičkého československého skladatele, který zemřel po těžké chorobě před dvanácti lety, bylo snad nejúspěšnějším českým baletem po druhé světové válce. Jeho výrazně pokrokové protiválečné libreto a na svou dobu velmi odvážná „konkrétní“ hudba dodnes nezastaraly. V dynamické moderní zkratce a ve výsostné stylizační rovině vypráví příběh amerického letce, který svrhl první atomovou bombu na Hirošimu. Když si dostatečně uvědomí hrůzné následky svého činu, staví se na odpor celému společenskému řádu a končí jako jeho oběť. Pilotova smrt však není jen bezútěšným koncem jeho soukromého příběhu, je zároveň vítězstvím jeho nesmrtelného Svědomí, které se stává svědomím celého lidstva.

(Převzato z propagačního materiálu Středočeského krajského kulturního střediska – Umělecké agentury, rok 1981.)


Hirošima [uváděna též pod titulem Svědomí a Rozkaz); v české baletní dramaturgii má významné místo: je to náš první úspěšný balet s politicky závažným námětem — a zároveň první „východní“ balet na konkrétní hudbu. Poprvé byl uveden v roce 1962 v maďarské Pécsi v choreografii Imre Ecka, československá premiéra byla o půl roku později v Brně (choreograf Luboš Ogoun). Od té doby prošlo dílo, jehož znovuuvedení je věnováno desetiletém u výročí smrti W. Bukového, dlouhou řadou domácích i zahraničních scén (bylo inscenováno např. v Sofii, Havaně, Basileji, Lublani); naše nastudování je již osmnácté v celkovém pořadí. Jeho autorem je choreografický host baletu MDP, zasloužilý umělec Luboš Ogoun. Je to jeho již páté „utkání“ s Hirošimou (po Brnu, Baletu Praha, rakouské televizi a Basileji). Stojí snad za zmínku, že v Baletu Praha zaznamenala tato jeho choreografie rekordních 212 repríz!

Hirošima pojednává — v dynamické, moderní zkratce a ve výsostné stylizační rovině — příběh amerického letce, který svrhl první atomovou bombu; když si dodatečně uvědomí hrůzné následky svého činu, staví se na odpor celém u společenském u řádu a končí jako jeho oběť. Smrt Pilota však není jen bezútěšným koncem jeho soukromého příběhu: je zároveň vítězstvím jeho nesmrtelného Svědomí, které se stává svědomím celého lidstva.

(Převzato z programu Městských divadel pražských č. 323, který vyšel k premiéře baletu Baletogramy dne 27. září 1978.)

Pilot: Jan Klár
Bomba – Smrt: Vladimír Kloubek
Generál: Ladislav Rajn
Operatéři: Ladislav Rajn, Vladimír Kloubek
Svědomí: Marie Bohatá-Marmazinská)
Kurtizána: Eva Asterová
Oběti: Marie Bohatá-Marmazinská), Ladislav Rajn

Hirošima (Marie Bohatá (Marmazinská), foto Petr Koubek)

Hirošima (Marie Bohatá (Marmazinská), foto Petr Koubek)

NEBYLO NA ŠKODU, že těmto dvěma novinkám předeslal Šmok jako ouventuru Hirošimu, balet svého nejdelšího tvůrčího dvojčete z dob památného baletu Praha Luboše Ogouna na libreto V. Vašuta a hudbu W. Bukového. Toto dílo, které od svého zrodu prošlo v nových a nových nastudování mnoha scénami patří všemi svými složkami k nejzdařilejším a nejúčinnějším našim – a nejen našim – baletům. Nepozbylo na své účinnosti ani tentokrát (byť i poněkud zestručněno v důsledku onemocnění v miniaturním souboru, kde je každý jednotlivec prostě nenahraditelný). Příznačnému dramatu hirošimského letce, pronásledovaného vědomím strašného provinění na lidstvu, dali otřesně přesvědčivou podobu a výsostně plastické vyjádření Jan Klár (Letec), Marie Marmazinská (Svědomí) a Vladimír Kloubek (Bomba-Smrt).

(Petříková, Věra: Baletogramy Pavla Šmoka. Svobodné slovo, Praha, 4. 10. 1978)


Premiéra: 27.09.1978, Městská divadla pražská