Obrázek

Před Baletem Praha


Pavel Šmok v Plzni a v Ústí Pavel Šmok civilní Státní divadlo Ostrava Picassiáda

Zajímavé dokumenty a fotografie ze života a tvorby především Pavla Šmoka, než vznikl soubor Studio Balet Praha.

V souboru někdejšího Krajského divadla v Plzni byl Pavel Šmok angažován jako tanečník (1955–1958). Nejvíce zaujal v baletu Mládí, který sice nesl nádech své doby (libreto je na motivy románu Jak se kalila ocel), ale v choreografii Jiřího Němečka v něm dostal prostor k hereckému propracování role a k expresivnímu tanečnímu výrazu.
(Rozklikněte pro zobrazení)

Dochovaly se rovněž alespoň tři fotografie v kostýmu z baletu Ochridská legenda.

Pavel Šmok v baletu Ochridská legenda (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok v baletu Ochridská legenda (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok v baletu Ochridská legenda (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok v baletu Ochridská legenda (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Divadlo Z. Nejedlého Ústí nad Labem – Sedm krasavic, Pavel Šmok vlevo (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok v baletu Ochridská legenda (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)


Z divadla Zdeňka Nejedlého v Ústí nad Labem, kde vedl soubor v letech 1958–1960, se dochovalo málo fotografií:

Divadlo Z. Nejedlého Ústí nad Labem – Sluha dvou pánů (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Divadlo Z. Nejedlého Ústí nad Labem – Sluha dvou pánů (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok s Hanou Šarounovou v baletu Sedm Krasavic (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok s Hanou Šarounovou v baletu Sedm Krasavic (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok (vpravo) s kolegy v divadle Zdeňka Nejedlého (foto B. Brabec, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok (vpravo) s kolegy v divadle Zdeňka Nejedlého (foto B. Brabec, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok (vpravo) s tanečníky divadla Zdeňka Nejedlého (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok (stojící) s tanečníky divadla Zdeňka Nejedlého (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok s Hanou Šarounovou a Rudolfem Bromem (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Pavel Šmok s Hanou Šarounovou a Rudolfem Bromem (foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Z baletu Nová Odyssea, který v roce 1960 skutečně nastartoval jeho kariéru úspěšného choreografa, bohužel nemáme z pozůstalosti Pavla Šmoka fotografie žádné.
Uvedné fotografie pocházejí z dobové publikace:
* Schmidová Lidka: Československý balet. Praha: Orbis 1962.

Schmidová Lidka: Československý balet. Praha Orbis 1962.

Schmidová Lidka: Československý balet. Praha Orbis 1962.

Schmidová Lidka: Československý balet. Praha Orbis 1962.

Schmidová Lidka: Československý balet. Praha Orbis 1962.

Schmidová Lidka: Československý balet. Praha Orbis 1962.

Schmidová Lidka: Československý balet. Praha Orbis 1962.

Zajímavé dokumenty a fotografie ze života a tvorby především Pavla Šmoka, než vznikl soubor Studio Balet Praha.

Pavel Šmok v době studia herectví (foto archiv Martina Šmoka)

Pavel Šmok v době studia herectví (foto archiv Martina Šmoka)

(Rozklikněte pro zvětšení)

Svatební fotografie ze sňatku s první manželkou Alenou (foto archiv Jana Janouška)

Svatební fotografie ze sňatku s první manželkou Alenou (foto archiv Jana Janouška)

A z natáčení filmu Zítra se bude tančit všude:

Portrétní fotografie mladého Pavla Šmoka (autor neuveden, foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Portrétní fotografie mladého Pavla Šmoka (autor neuveden, foto archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Článek, který Pavel Šmok publikoval o baletu Mirandolína (1954), který vytvořil Luboš Ogoun pro balet Armádní opery:

Článek, který Pavel Šmok publikoval o baletu Mirandolína

(Fotografie Pavla Šmoka z dětství a studií pocházejí z archivu IPŠ a soukromých archivů Martina Šmoka a Jana Janouška. Všechna práva vyhrazena.)

Zajímavé dokumenty a fotografie ze života a tvorby především Pavla Šmoka, než vznikl soubor Studio Balet Praha.

Z tehdy populárního baletu skladatele Zbyňka Vostřáka Viktorka (1961), který se v ostravě dočkal i televizní verze:

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Hana Šarounová a Rudolf Brom (foto František Krasl, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Hana Šarounová a Rudolf Brom (foto František Krasl, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Vasta Pavelcová (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Vasta Pavelcová (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Vasta Pavelcová (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Vasta Pavelcová (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Vasta Pavelcová (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Státní divadlo Ostrava – Viktorka – Vasta Pavelcová (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)


Z Američana v Paříži George Gershwina (1962):


Moderní choreografie na hudbu Čestmíra Gregora pod názvem Závrať (1964) byla pro televzní verzi přejmenována na Výměnu názorů:

Výměna názorů pro ČST Ostrava – Rudolf Brom (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Výměna názorů pro ČST Ostrava – Rudolf Brom (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Výměna názorů pro ČST Ostrava (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Výměna názorů pro ČST Ostrava (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Portrét sólistky Hany Šarounové (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Portrét sólistky Hany Šarounové formou dvojexpozice (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)


Ebony concerto je skladba Igra Stravinského, kterou nahrál se svým orchestrem Karel Krautgartner. Pavel Šmok s ostravskými tanečníky připravil choreografii pro televizní kameru i na ni, na jednom z pracovních snímků je zachycený i Karel Krautgartner:

Zajímavé dokumenty a fotografie ze života a tvorby především Pavla Šmoka, než vznikl soubor Studio Balet Praha.

S tanečníky Státního divadla v Ostravě natočil Pavel Šmok v roce 1962 (vysíláno v lednu 1963) první taneční film u nás – Picassiádu. Vznikl pro ostravskou televizi, hudba skladatele Karla Kupky i výprava Oty Schindlera jsou inspirovány kresbami Pabla Picassa, a to ilustracemi Ovidiovy sbírky Metamorfózy.

Taneční film Picassiáda (Rudolf Brom, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Rudolf Brom, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Albert Janíček, Elen Colombo a Rudolf Brom, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Albert Janíček, Elen Colombo a Rudolf Brom, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Elen Colombo, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Elen Colombo, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Pavel Šmok a Hana Šarounová, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

Taneční film Picassiáda (Pavel Šmok a Hana Šarounová, foto Jaroslav Kokštain, archiv IPŠ, z pozůstalosti Pavla Šmoka)

(pro procházení rozklikněte galerii)

Z ohlasů na Picassiádu

Z ohlasů na Picassiádu

Z ohlasů na Picassiádu

Z ohlasů na Picassiádu