nar. 18.01.1945

Jan Klár

Tanečník souboru Balet Praha a Pražského komorního baletu

Více

Biografie

Tanečník Jan Klár se narodil v Praze. Absolvoval na pražské taneční konzervatoři v roce 1965 a později vystudoval také choreografii na taneční katedře HAMU (1985). Jako tanečník začínal v Československém souboru písní a tanců (1965–67) a vojenskou službu strávil v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého (1967–69).

K souboru Balet Praha se přidal v roce 1969, když se Pavel Šmok chystal s částí tanečníků odjet do Basileje a přijmout místo šéfa baletu. Jan Klár v Basileji působil jednu sezonu. Pak se vrátil do Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého (sezona 1971/1972), krátce působil v baletu Národního divadla (1972–76) a posléze se stal členem Šmokova Pražského komorního baletu, a to v letech 1976–87. Jeho působejí jako interpreta je tedy rozhodující pro druhou éru tvorby Pavla Šmoka po návratu z Basileje.

Byl oblíbeným tanečníkem s přirozeným projevem, sólové příležitosti dostal zejm. v PKB v choreografiích P. Šmoka i dalších autorů. Představil se jako Ostap v Tarasi Bulbovi (1972), Muž v Listech důvěrných (obnovená premiéra 1976, PKB), Nováček v Záskoku (PKB 1977), Pilot v Hirošimě (PKB 1978), Honza v televizním zpracování Pohádky o Honzovi (1979), Kašpárek v Loutkáři (Magdeburg 1980) a zejm. v hlavní postavě choreografie Z mého života (PKB 1983). Jako choreograf v PKB uvedl dva krátkometrážní kusy: Toro (PKB 1981) a Plavovlásky (PKB 1986). Spolupracoval na činoherních inscenacích divadel, v Národním divadle např. Marná lásky snaha W. Shakespeara, Slečna Julie A. Strindberga, Zlý jelen V. K. Klicpery, Síla osudu G. Verdiho. Později se podílel jako choreograf na mnoha činoherních inscenacích v regionálních divadlech (Kladno, Most, Jihlava, Pardubice, Cheb ad.)

Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 138; vis.idu.cz