O díle
Součást komponované premiéry Sinfonietta/Tenebrae/Don Juan.
Podtitul: Pokus o scénickou interpretaci
Tenebrae je název pro noční a ranní klášterní modlitby v období od Zeleného čtvrtku do Bílé soboty, jako programní skladba se ale Tenebrae inspirovalo motivem zatmění Slunce. Choreografie neměla nikterak náboženský obsah, Pavel Šmok chtěl zobrazit vymanění se ze tmy v metaforickém i doslovném smyslu: příchod světla, spojení člověka s vesmírem a také boj temnoty a světla v člověku a mezi lidmi. O hudbě Pavel Šmok napsal do programu: „Když jsem poprvé slyšel Tenebrae, překvapila mne dramatičnost této skladby. Po rozhovoru se skladatelem se pomalu vynořila myšlenka na její jevištní zpracování; toto nastudování rozhodně není popisem Huberovy hudby, ale výsledek inspirace. Nejde v ní o konkrétní příběh. Na scéně bude pouze nastíněn modelový příklad jisté hraniční situace: v ohraničeném prostoru se nacházejí čtyři bytosti. Mohly by se navzájem zničit, protože tlak neznámé síly v nich vzbuzuje hněv a paniku. Tato síla je neporušitelná a neovlivnitelná, jako například zatmění slunce.“
Klaus Huber také při skládání uvažoval o obecných pojmech, a nikoli o liturgii: „Když jsem napsal Tenebrae, byl jsem pod silným vnitřním tlakem: moje představy se točily kolem symbolu ´zatmění slunce´, ´zatmění života´: ne ve smyslu, že bych je hudebními prostředky popisoval, ale spíše ve smyslu vzývání prastarého symbolu lidstva, který svou silou může vniknout až do nejniternější hloubky lidské existence. Je možné, ba pravděpodobné, že nástroje v orchestru jsou pod stejným tlakem, jaký jsem já snášel při psaní Tenebrae. Tisíce let stará východní učení neoddělují ze zásady člověka od přírody, vesmíru. Obojí je uchováváno v jednotě. Ale náš západní pohled na svět je už hodně dlouho výrazně orientovaný na člověka. Všechno, co se nám zdá racionálně nevysvětlitelné, pociťujeme automaticky jako nebezpečné. A je to i v hudbě. Existuje jedna neuvěřitelná vize básníka Jeana Paula: Sen o všem. Posel provází básníka nekonečnými prostorami vesmíru. Člověk zažívá tuto duchovní cestu – která ostatně připomíná pozdější poznatky astronomie – se strachem a děsem, ale také s nadějí. Právě tato vize, o které jsme mnoho přemýšlel, ovlivnila moji kompozici Tenebrae.“
Skladba je určena pro velký orchestr, proto byli hudebníci usazeni jak v orchestřišti, tak i na proscéniu a v prvních řadách parteru. Scénografem byl Hans Georg Schäfer, s Pavlem Šmokem vytvořili tísnivě působící scénu, vypodobnili válcovitou „klec“ z lan, síť s velkými oky, v níž se nacházeli uvězněni čtyři tanečníci (karel hruška, jan Klár, Vladimír Kloubek a Miroslav Vilímek) oblečení do půl těla v černých kožených kalhotách. Choreografie byla postavená na zápase mezi tanečníky i na jejich snaze uniknout z omezeného prostoru. V závěru vstoupil na scénu sólista (Hans Knütter), který patrně představoval vedení či duchovní osvícení, které mělo ostatním pomoci najít cestu. Mužům se to však nepodaří a klesají v beznaději.
Recenze
„Skladba vychází z představy zatmění Slunce a s ním spojeného zatmění lidského života. Výkyvy nálad, které Klaus Huber zachytil svou hudbou, nelze realizovat scénicky; je třeba je převést, zpodobit jako reakci bytosti na přemíru událostí. Choreograf vytvořil čtyři tvory, mentálně i prostorově zahnané do úzkých, do situace krajní nouze. Intenzivní hudební napětí Šmoka přimělo, aby nechal jejich emoce rozehrát v nucených postupných změnách mezi agresivitou (jakožto pudem sebezáchovy) a zoufalou snahou o soudržnost. Dokonce jde tak daleko, že choreografii často staví do kontrapunktu s hudbou, čímž dosahuje maximální míry fascinace, zejména pro nepřipraveného diváka.“
(Sutter, E.: Balletpremiere im Stadttheater – Pavel Šmoks überzeugende Bestätigung, Basler Nachrichten, Nr. 13, 11. 1. 1971, s. 7.)
„Následuje ‚Tenebrae‘ (Zatmění slunce) na hudbu Klause Hubera, velmi náročná skladba poprvé provedená v roce 1968, obtížně obsaditelná, ale fascinující. Ve skutečnosti není určena k převedení do tance. Přesto se tato transpozice podařila přesvědčivě v rámci velmi širokého tématu: čtyři muži v krotitelské síti, zničení a ničící sami sebe, snažící se vymanit a pak se ještě znovu stlačit do klubka, to vše pod dojmem neznámé síly.“
(Strech-Widmer, M.: Basel: Neues Programm mit Format und Charme, Tagesanzeiger, 19. 1. 1971)
Premiéra: 09.01.1971, Theater Basel
Inscenátoři
- Choreografie Pavel Šmok
- Hudba Klaus Huber
- Hudební nastudování Francis Travis
- Režie Pavel Šmok
- Libreto Pavel Šmok
- Scénografie Hans Georg Schäfer
- Kostýmy Hans Georg Schäfer