Anotace
Rossiniana – na hudbu Rossiniho – je úsměvná baletní ironie, která si bere n mušku špatné manýry klasického tance. Řada typů, připomínajících komedii del-arte prožívá své radosti i strasti, které však pochopitelně nemohou skončit jinak, než šťastně.
(originální text)
Obsazení
Sportovec: Rudolf Brom / Petr Koželuh / Jaromír Linhart / Ullrich Haupt / Juraj Goga
Manžel: Karel Janečka / Petr Vondruška / Miroslav Vilímek
Sluha I.: Petr Koželuh / Pavel Šmok / Jan Klár
Sluha II.: Vladimír Klos / Pavel Šmok / Jiří Halamka / Ivan Krob / Nicholas Ferrant
Milenec: Jiří Merta / Vladimír Klos / Karel Hruška / Jan Klár
Manželka: Marta Cvejnová (Bursáková) / Jana Chábová (Klocová) / Eva Roštejnská
Teta I.: Blanka Modrá / Helena Richterová / Marta Synáčková / Věra Masaříková
Teta II.: Jana Lipovská / Marta Synáčková / Marcela Černačová (Tomaierová, roz. Brucknerová)
Naivka: Věra Koželuhová (Hradilová) / Rozina Kamburová
Služka: Zdena Mašitová / Ivana Pavlová / Silvie Jarošová / Marie-Josephe Gazounaud
Fotogalerie
FOTO:
Rossiniána (Zdena Mašitová, Petr Koželuh, Helena Richterová, Vladimír Klos), sken z katalogu
Rossiniána (Petr Koželuh a Vladimír Klos sluhové; Jana Lipovská a Petr Vondruška, Helena Richterová a Věra Koželuhová (Hradilová)), sken z katalogu
Rossiniána (Karel Hruška, Věra Koželuhová (Hradilová), Petr Koželuh), foto z katalogu
Rossiniána (Jiří Merta, Věra Koželuhová (Hradilová))
Rossiniána (Jiří Merta, Rudolf Brom, Petr Koželuh)
Rossiniána (Helena Richterová, Rudolf Brom), sken z katalogu
Ohlasy
„Byl to skutečný nástup dovedného baletního mládí, rozhazujícího plnými hrstmi vtip i smích. Choreografu Šmokovi se rodí hravé nápady přímo pod rukou. Jeho tvůrčí fantazie je svěží, bez nejmenší stopy únavy nebo monotónie a šťastně inspiruje spolupracovníky, ať už jsou to ztělesnitelé figurek rossinianské parodie nebo výtvarník M. Walter.“
Vp (Petříková, Věra): Šťastný baletní start, Svobodné slovo, 18. 11. 1964.
„Rossiniana je ohňostroj humorných nápadů, veselé rozloučení se starodávným baletem a jeho galantními, takřka operetními příběhy. Princip přisluhování tanečníka tanečnici je tu doveden k absolutní dokonalosti zavedením instituce zvláštních sluhů na přenášení, vzpírání, podpírání a točení dam. S velkým pochopením a viditelným potěšením dokresluje výtvarník M. Walter tuto usměvavou karikaturu především ‚přepůvabnými‘ kostýmy. Humorná poloha je ovšem velmi náročná na provedení. Je známé, že klaun, padající směšně nemotorně z lana, musí umět chodit po laně daleko bezpečněji než ladně se vznášející provazolezkyně. Tento požadavek není zatím v Rossiniáně splněn. Kromě Broma, vyžívajícího se s elánem v neobvyklé komické roli žádoucího sportovce, jsou tu většinou mladí členové souboru. Mají talent i dobrou technickou průpravu, ale nemají potřebnou staccatovitou brilantnost a jevištní zkušenost.“
Paseková, D.: Střízlivý začátek, Kulturní tvorba, 19. 11. 1964, č. 47/1964, s. 12.
Premiéra: 13.11.1964, Hudební divadlo v Nuslích
Inscenátoři
- Choreografie Pavel Šmok
- Hudba Gioacchino Rossini
- Scénografie Miroslav Walter
- Kostýmy Miroslav Walter