Biografie
Rudolf Brom se narodil v Plzni. Jak bylo v poválečné době ještě vcelku běžné, neměl profesionální taneční vzdělání, začínal jako gymnasta a ze zájmu o taneční umění získal zkušenosti praxí v divadlech. Nejprve působil v sezoně 1953/1954 v Teplicích, pak sezonu 1954/1955 v Plzni. V rámci vojenské prezenční služby působil v Armádním uměleckém souboru Víta nejedlého (1955–1958). V letech 1958 – 1961 působil jako sólista v baletním souboru v Ústí nad Labem (Divadlo Zdeňka Nejedlého, dnešní Severočeské divadlo opery a baletu), posléze v letech 1961 – 1964 v Ostravě (Státní divadlo v Ostravě), na pozvání choreografa Pavla Šmoka. V roce 1964 odešel s Pavlem Šmokem do Prahy, kde se stal zakládajícím členem Studia Balet Praha. V roce 1966 zůstal trvale ve Vídni jako člen Divadla na Vídeňce, kde se předtím Balet Praha v rámci dlouhodobého hostování s velkým úspěchem představil. V Ústí nad Labem tančil v moderním baletu Pavla Šmoka Nová Odyssea (1960), v Ostravě ztvárnil Myslivce ve Viktorce (1961, chor. E. Gabzdyl), tančil Merkucia v Romeovi a Julii (1962, chor. E. Gabzdyl), Carmela v Čarodějné lásce (1963, chor. Pavel Šmok), Pilota ve Svědomí (1964, verze Pavla Šmoka pro ostravský balet), Othella v Závrati (1964, chor. Pavel Šmok), v choreografii Milostná píseň (1964, chor. Pavel Šok). V Baletu Praha tančil sólové role napříč repertoárem, byl expresivním tanečníkem vynikající fyzickou silou sportovce a dynamikou pohybu.
Zdroje:
Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 30
Online archiv Národního divadla moravskoslezského
Díla
- Ano, máme rádi Bacha 1969
- Romeo a Julie 1966
- Sněť 1966
- Ze studentského života 1966
- Faunovo odpoledne 1965
- Jazzová suita 1965
- Hirošima 1964
- Podivuhodný mandarín 1964
- Reflexy 1964
- Rossiniána 1964