O díle
Součást komponovaného večera, který zahrnoval choreografie Hiroshima (Hirošima), Intime Briefe (Listy důvěrné) a Negligé (Nedbalky).
Basilejské nastudování choreografie Pavla Šmoka, která vznikla v roce 1966 pro Balet Praha. Děj je dle článků stejný, ale změnila se jména některých postav.
Tančí:
Herlock Sholmes: Karel Hruška / Ivan Krob
Lady Odetta: Norma Batchelor / Věra Koželuhová (Hradilová)
Pes (Bissiger Hund = Kousavý pes): Silvie Jarošová
Šatnáška Odilie (Garderobière Odilia, v originále Uvaděčka): Gisela Balzer
Víla s černými brýlemi (Fee mit schwarzer Brille): Silvia Frey / Ursula Pfäher
Ambiciózní víla (Ehrgeizige Fee): Camilla Häusel
Další víly: Anna du Boisson, Margrit Burkhart, Katřina Slavická (Elšlégrová), Kaarina Hjelm
Křiváci (Ganoven, v originále K & K & K (kumpáni): Vladimír Kloubek, Jaromír Linhart, Jaroslav Slavický
Dekorativní dámy: Miroslav Vilímek, Jan Klár / Fredi Fluri
Ohlasy
A na závěr satira na klasický repertoárový balet: „Négligé“ (Nedbalky) Pavla Šmoka na hudbu Oskara Nedbala (když dílo před třemi lety uvedl Balet Praha jako host v Městském divadle v Basileji, jmenovalo se ještě „Nenbaliana“). Paroduje se v něm několik pohybů z „Labutího jezera“, několik výdrží ze „Šípkové Růženky“ (vše samozřejmě v pravý čas), ale hlavně scéna víl z „Giselle“. Celé je to překvapivé a brutální, oslavované s takovou doslova oslnivou hbitostí, že se necháte strhnout shonem na jevišti. Satira se stává sama sobě účelem, stává se vtipem. Ivan Krob jako naprosto marný Sherlock Holmes, Norma Batchelor jako Lady Odetta (možná také Lady Auroletta) vyzařující klasickou baletní auru, Silvia Jarošová jako důvěřivě kousavý pes, Karel Hruška jako Odilia, garderobiérská diva, která na poslední chvíli zaskočila za Giselu Balzer, Ursula Pfähler jako víla s černými brýlemi, která ukáže a rozehraje nečekaný komický talent, a v neposlední řadě trojice podvodníků Vladimír Kloubek, Jaromír Linhart a Jaroslav Slavický, donutila nejednoho diváka utřít si slzy smíchu. Výkřiky Bravo na závěr byly četné. Těžko mít něco proti takové oslnivě zahrané frašce.
(Meier, Margrit: Baletní premiéra v Basler Komödie: Především hravá, National-Zeitung Basel, č. 194, 30. dubna 1971)
„Négligé“ Oskara Nedbala je skutečné „harampádí“. A to diváci na komorním baletním večeru zjevně nečekali. Každopádně trvalo poměrně dlouho, než si uvědomili, že nastal čas se smát. Na hudbu Oskara Nedbala napsali Vladimír Vašut a Pavel Šmok parodii na balet, choreografie a režie Pavla Šmoka tomuto pojetí odpovídá. Opět se zde snoubí velké množství akrobacie s tancem na špičkách, pas-de-deux, přičemž Ivan krob, Norma Batchelor, Silvia Jarošová, Ursula Pfäher, Camilla Häusel, Anna du Boisson, Margrit Burkhart, Katka Elšlégrová, Kaarina Hjelm, Vladimír Kloubek, Jaromír Linhart, Jaroslav Slavický, Miroslav Vilímek a Jan Klár se po celou dobu překonávají. Tomu všemu dodala role garderobiérky (Karel Hruška místo zraněné Gisely Balzerové) humorný nádech. „harampadí“ zůstalo v centru dění a výborně tak završilo celý večer.
(sm: Basilej má opět skvělý balet, AZ – Abendzeitung, 30. dubna 1971)
(…) Ve Šmokově režii se tato baletní groteska stala veselou, vzrušující hrou, kterou by člověk rád sledoval ještě dlouho. „Negligé“ (v Praze „Nedbaliana“ /Nedbalky, pozn. red./) není politickou satirou, není lidskou charakteristikou proměněnou v grotesku, ale prostě hrou s veselými nápady. Nezatížená hlubokými myšlenkami přichází na jeviště jako zběsilé baletní dovádění a člověk se cítí slastně pobaven. Balet rozvíjí jednotlivé části tak bouřlivě, že je téměř nemožné vnímat všechny detaily inscenace.
(be): Úspěšný baletní večer, Vorwärts, 13. 5. 1971, s. 7.
Fotografie
Premiéra: 28.04.1971, Theater Basel
Inscenátoři
- Choreografie Pavel Šmok
- Hudba Oskar Nedbal
- Libreto Pavel Šmok a Vladimír Vašut
- Scénografie Miroslav Walter
- Kostýmy Miroslav Walter